La ville du quart d’heure (Paris)

22.10.2020

Tijdens haar herverkiezingscampagne lanceerde burgemeester Anne Hidalgo het concept "la ville du quart d’heure”. Ze combineert daarmee doelstellingen rondklimaat en levenskwaliteit. Ze haalt de mosterd bij Carlos Moreno, professor aan de Sorbonne Universiteit en voorvechter van de ‘slimme stad’.

Mobiliteit is de drijvende kracht achter haar concept. De modal shift naar de fiets en andere vormen van micromobiliteit creëert extra  verblijfsruimte, een gemeenschappelijk goedvoor alle Parijzenaren. Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan de vierde dimensie https://www.duurzame-mobiliteit.be/nieuws/bereikbaarheid-door-het-delen-van-infrastructuur-bouwen-voor-de-vierde-dimensie , volgens het principe van de “chronotopie”: tijd en ruimte laten samenvallen. De school herbergt ‘s avonds een hobbyclub, is in het weekend een markt en tijdens de schoolvakantie een coworkingplek. 

15-minutenstad

Niet iedereen is echter even gelukkig met het concept. Enerzijds zijn er de pendelaars die vrezen dat ze zo nog moeilijker op hun werk zullen geraken. Anderzijds zijn er de buitenwijken rond Parijs met alle ‘banlieues’ waar vaak nog minder groen of openbare ruimte voorhanden is. Mensen wonen er dicht opeen, zonder dat er voldoende voorzieningen zijn en al zeker niet op wandelafstand. Het zijn slaapsteden, afhankelijk van Parijs voor tewerkstelling. Wijken waar mensen ‘s avonds niet buiten durven komen omwille van de criminaliteit, terwijl de ‘echte’ Parijzenaar zijn veggieburger door een fietskoerier uit de buitenwijk laat afleveren.


Daarmee schetsen we meteen een risico: een toenemende ongelijkheid en een gevoel van onrechtvaardigheid.